NVBT Studiedag Kind, Jeugd & Gezin met Algemene Vergadering
Over de sprekers
-
Goldsteen (Hanneke)
Hanneke Goldsteen en Gonnie Hermsen geven de workshop “Bouwen in Contact”
Doelgroep: Meervoudig complexe gezinnen
Thema: Gehechtheidsbevorderende interventie gericht op omgangsmomenten tussen ouders en uit huis geplaatste kinderen.
Om de omgangsmomenten tussen ouders en hun uit huis geplaatste kind(eren) te verbeteren is er binnen de Gezinspsychiatrie een vaktherapeutische interventie ontwikkeld; "Bouwen in Contact”. Deze interventie beoogt bij te dragen aan het herstel van de gehechtheidsrelatie tussen ouders en kinderen. “Bouwen in Contact” omvat een mixed media variant van vaktherapie, waarin verschillende vormen van vaktherapie worden gecombineerd. Er wordt gebruik gemaakt van ritmische en sensorische materialen om het contact te versterken en het zelfbewustzijn van ouder en kind te vergroten.
De interventie beoogt ouders een veilige ruimte te bieden om nieuwe ervaringen op te doen, om zo het contact met hun kinderen te oefenen. Een belangrijk focus gedurende de behandeling is spanningsregulatie en co-regulatie. Daarnaast wordt ingezet op samenwerking rondom het kind tussen alle belangrijke betrokkenen zoals ouders, pleegouders en netwerk.
-
Grootendorst (Ingeborg)
Affectregulerende Vaktherapie voor kind en ouder In Affectregulerende Vaktherapie (ArVT) worden doelen voor het kind en voor de ouder gesteld. De behandeling is gericht op twee parallelle processen. Soms is de relatie tussen een kind en zijn ouder dusdanig moeizaam geworden dat het plezier in elkaar ver te zoeken is en juist dan is ArVT als interventie een goed in te zetten middel om elkaar in de beeldende therapie zonder al te veel woorden weer te vinden en te begrijpen. In de workshop wordt een theoretische inleiding gegeven over doelen voor zowel kind en ouder en daarna worden werkvormen in tweetallen ervaren. Met de groep wordt dit vervolgens kort nabesproken. De workshop wordt gegeven door: Ingeborg Grootendorst, beeldend therapeut MA, werkzaam in de kinder -en jeugdpsychiatrie, en systeem therapeutisch werker en Leanne Nieuwenhuis, beeldend therapeut MA, werkzaam in Kinder en Jeugdpsychiatrie, ontwikkelaar en trainer in Affectregulerende Vaktherapie
-
Handstede (Saskia)
Genderdiversiteit bij kinderen, jongeren en hun ouders: En nu ...? De workshopgever Ik ben drs. Saskia Handstede, van origine beeldend vaktherapeut en orthopedagoog, maar inmiddels allang niet meer alleen dat. Door de jaren heen heb ik allerlei opleidingen en nascholingen gevolgd waarin (familie) opstellingen, rouw en gendervraagstukken centraal hebben gestaan. 20 Jaar geleden heb ik Praktijk de Hand opgericht waar we met alle disciplines vaktherapie met kinderen en jongeren systemisch werken. We gaan dus mèt de ouders op zoek naar waar er verandering gebracht kan worden in een stagnerend proces. Waarbij soms het accent ligt op hulp aan het kind, soms juist op de ouders. Vaktherapie staat voor doen en ervaren, dat zul je in deze workshop ook terugvinden. De workshop: Een van onze specialisaties is het werken met kinderen en jongeren met genderidentiteitsvraagstukken en hun ouders. Ik neem dus veel voorbeelden uit de praktijk mee, waardoor de theorie meer gaat leven en je hopelijk geïnspireerd bent om met deze ontzettend leuke doelgroep aan de slag te gaan. Tijdens de workshop raken we de onderwerpen allemaal even aan, maar er valt veel meer over te vertellen en te ervaren door zelf aan de slag te gaan. Dus mocht je je na deze dag nog meer willen verdiepen dan bieden we ook een verdiepingscursus van 2 dagen aan. -
Jans (Truus)
Truus Jans, geregistreerd vaktherapeut MA, werkzaam als systeemtherapeut en vaktherapeut binnen de GGZ kind & jeugd, zal een inleiding geven op het thema van de studiedag.
Haar lezing zal gaan over de wens van ieder mens tot verbondenheid. Dat geldt in het bijzonder voor het contact tussen ouder en kind. Als er hulp wordt gevraagd om die verbinding te herstellen zijn ‘motivatie’ en/of ‘commitment’ van de betrokkenen belangrijke bouwstenen, net als ‘autonomie-gehechtheid’ en ‘competentie’. Dit lijkt overeen te komen met de met de basisbehoeften, zoals we die kennen uit de schematherapie. Truus zal hier in haar lezing dieper op in gaan.
Als therapeut luister je, stem je af, bied je hoop, …. . Je interventies zijn erop gericht dat de cliënt/het systeem zich gehoord en begrepen voelt. Het uiteindelijk doel is dat de cliënt en zijn systeem in staat zijn zelf de verbinding met de ander tot stand te brengen.
-
Peper (Eveline)
Kinderatelier In het Kinderatelier ontwikkelen kinderen stap voor stap creatieve vaardigheden zoals kleuren mengen vanuit alleen de primaire kleuren, kwast hantering, schilderen naar werkelijkheid en vanuit fantasie. Het behandeldoel sluit aan bij de ontwikkelingstaak in de kinderleeftijd: het opbouwen van een stevig zelfbeeld en het vermogen om de sociale omgang met leeftijdsgenoten positief vorm te geven. De rationale is: in de kinderleeftijd wordt het competentiegevoel vergroot door de ervaringen dat oefenen en doorzetten iets oplevert. Door je best te doen leer je iets nieuws en voel je je competent daarover. Hierbij is het samendoen met leeftijdsgenoten helpend doordat kinderen van en met elkaar leren. Met elkaar leren zij luisteren, aandacht en concentratie opbrengen, verschillen tussen zichzelf en anderen zien, zich vergelijken in positieve zin en realistisch zijn in het eisen stellen aan zichzelf. In deze workshop wordt een toelichting gegeven over de opbouw van het Kinderatelier, en zullen de deelnemers één van de werkvormen ervaren. Workshopgevers: Eveline Peper, beeldend therapeut, werkzaam in Kinder en Jeugdpsychiatrie, ontwikkelaar van het Kinderatelier en Merel Verrijk-Kingma, beeldend therapeut, werkzaam in de kinder -en jeugdpsychiatrie
-
Smit (Sanne)
Beeldende interventies binnen Infant Mental Health IMH richt zich op de periode van (voor de) conceptie tot de leeftijd van 6 jaar. Omdat het jonge kind onlosmakelijke verbonden en afhankelijk is van 'de belangrijke ander' wordt er binnen de IMH-visie met een systemische blik gekeken naar de hulpvraag. De hulpvraag kan komen vanuit kind of vanuit ouder(s), maar de behandeling richt zich altijd op 'de relatie'. In de workshop gaan we op een interactieve manier aan het werk met het onderzoeken van 'the port of entry' die je kiest binnen de ouder-kind-relatie. Waar mag de focus liggen en hoe werken de interventies die je doet positief door op het hele systeem? Vanuit een eigen gekozen casus vanuit de praktijk ga je door middel van een boetseeroefening aan het werk met deze thema's. Aan het eind van de workshop heb je een globaal beeld van de IMH-visie, de kracht van het ontwikkelen en aanspreken van je mentaliserend vermogen en heb je nieuwe inspiratie en blikrichtingen ontwikkelt t.a.v. jouw casus die je direct kunt toepassen in de praktijk. Wie zijn wij? Sanne Smit, geregistreerd beeldend therapeut A.G. De afgelopen 14 jaar heeft Sanne zich gespecialiseerd op gebied van IMH, MBT en lichaamsgericht mentaliseren. Vanuit de hechtingstheorie kijkt ze met een systemische blik naar de hulpvraag van ouder of kind. Haar werkervaring op de Moeder-Baby-Unit in het Antonius ziekenhuis en het IMH-team van PHHaastrecht neemt ze mee in deze workshop. Sanne behandelt met name moeders (maar ook vaders!) met postpartum problematiek en heeft hierbij altijd 'the baby in mind'. Leonie ter Haar, geregistreerd beeldend therapeut. De afgelopen 16 jaar heeft Leonie zich gespecialiseerd op gebied van IMH, MBT, lichaamsgericht mentaliseren en mindfulnes binnen de beeldende therapie. Haar werkervaring op de Moeder-Baby-Unit in het St. Antonius ziekenhuis neemt ze mee in deze workshop. Leonie verzorgt op deze opname-afdeling voor moeders met postpartum depressie en -psychose de beeldende therapie, een creatieve schrijfgroep en een moeder-kind-groep. -
Smits (Madelon)
Beeldende Therapie met Gezinnen (BTmG) In de workshop maak je kennis met de BTmG (voorheen Gezins-Creatieve (Therapie Beelen 2003-2004). Het is een manier van werken met ouder(s) en kind(eren) in het hier en nu, gericht op het stimuleren van positieve interacties binnen het gezin door middel van succeservaringen. In de BTmG oefenen de gezinsleden doormiddel van op maat gemaakte beeldende opdrachten nieuwe samenwerkingsvormen en vaardigheden. De opdrachten worden door de beeldend therapeut nauwkeurig afgestemd op de verschillende leeftijden, interesses, vaardigheden en doelen van alle gezinsleden waardoor de opdrachten 'te doen zijn' voor ieder gezinslid. Ouders krijgen hierdoor weer meer zelfvertrouwen, meer regie en meer grip op wat hun kind(eren) nodig hebben om zich te ontwikkelen. En de kinderen? Zij leren bijvoorbeeld grenzen accepteren en beter omgaan met broertjes en zusjes. In de workshop ga je concreet aan de slag met beeldend materiaal, zodat je zelf kan ervaren wat het effect is van een van tevoren uitgedachte opdracht die gericht is op succeservaringen. Workshopgever: Madelon Smits is senior BTmG therapeut, docent BTmG en geregistreerd Vaktherapeut Beeldend. Zij vindt het nog steeds geweldig om mensen van alle leeftijden op een positieve, ervaringsgerichte manier te stimuleren zich verder te ontwikkelen. De BTmG methode heeft zij jarenlang ingezet en verder ontwikkeld in de jeugdzorg en in haar eigen praktijk. Inmiddels is zij werkzaam binnen de GGZ voor volwassenen. In 1995 volgde zij de Post-HBO opleiding BTmG bij Frans Beelen, de grondlegster van deze methode. Vanaf 1997 is Madelon docent van deze opleiding die sinds 2020 vanuit haar praktijk MeX gegeven wordt, samen met Xaviera van Maanen, Gezinsbehandelaar.
-
ter Haar (Leonie)
Beeldende interventies binnen Infant Mental Health IMH richt zich op de periode van (voor de) conceptie tot de leeftijd van 6 jaar. Omdat het jonge kind onlosmakelijke verbonden en afhankelijk is van 'de belangrijke ander' wordt er binnen de IMH-visie met een systemische blik gekeken naar de hulpvraag. De hulpvraag kan komen vanuit kind of vanuit ouder(s), maar de behandeling richt zich altijd op 'de relatie'. In de workshop gaan we op een interactieve manier aan het werk met het onderzoeken van 'the port of entry' die je kiest binnen de ouder-kind-relatie. Waar mag de focus liggen en hoe werken de interventies die je doet positief door op het hele systeem? Vanuit een eigen gekozen casus vanuit de praktijk ga je door middel van een boetseeroefening aan het werk met deze thema's. Aan het eind van de workshop heb je een globaal beeld van de IMH-visie, de kracht van het ontwikkelen en aanspreken van je mentaliserend vermogen en heb je nieuwe inspiratie en blikrichtingen ontwikkelt t.a.v. jouw casus die je direct kunt toepassen in de praktijk. Wie zijn wij? Sanne Smit, geregistreerd beeldend therapeut A.G. De afgelopen 14 jaar heeft Sanne zich gespecialiseerd op gebied van IMH, MBT en lichaamsgericht mentaliseren. Vanuit de hechtingstheorie kijkt ze met een systemische blik naar de hulpvraag van ouder of kind. Haar werkervaring op de Moeder-Baby-Unit in het Antonius ziekenhuis en het IMH-team van PHHaastrecht neemt ze mee in deze workshop. Sanne behandelt met name moeders (maar ook vaders!) met postpartum problematiek en heeft hierbij altijd 'the baby in mind'. Leonie ter Haar, geregistreerd beeldend therapeut. De afgelopen 16 jaar heeft Leonie zich gespecialiseerd op gebied van IMH, MBT, lichaamsgericht mentaliseren en mindfulnes binnen de beeldende therapie. Haar werkervaring op de Moeder-Baby-Unit in het St. Antonius ziekenhuis neemt ze mee in deze workshop. Leonie verzorgt op deze opname-afdeling voor moeders met postpartum depressie en -psychose de beeldende therapie, een creatieve schrijfgroep en een moeder-kind-groep.