NVvMT studiedag: Zijn wij (non) verbaal?
Programma van de workshops
-
Van 10:30 tot 12:30
Emotieregulerende improvisatorische muziektherapie (EIMT): Non-verbaal resoneren doe je zo!
Informatie workshopgever: Sonja Aalbers is postdoctoraal onderzoeker, docent en supervisor bij de BA Vaktherapie aan NHL Stenden Hogeschool. Zij is gastdocent bij de Master Vaktherapie aan de HAN, supervisor, geeft workshops en is spreker in binnen- en buitenland. Ook is zij voorzitter van de NVvMT. Zij promoveerde aan de Open Universiteit in 2021. Haar onderzoek richt zich op muziektherapie en depressie, en de ontwikkeling van het muziektherapieprogramma Emotieregulerende improvisatorische muziektherapie (EIMT). Zij heeft meer dan 25 jaar ervaring als gecertificeerd muziektherapeut in verschillende GGZ-instellingen.
Informatie workshop: In deze workshop maak je kennis met Emotieregulerende Improvisatorische Muziektherapie (EIMT). Het programma is bedoeld om symptomen van een depressie aan te pakken via non-verbale, muzikale improvisatie en reflectie. Het EIMT programma werd onderzocht bij jongvolwassenen en liet positieve resultaten zien. Door samen muziek te maken en non-verbaal te reflecteren, ervoeren zij afstemming en een gevoel van gehoord worden. Tijdens de workshop doen we een aantal praktische werkvormen met de muziektherapeutische synchronisatietechniek en oefenen we non-verbale reflectie.
-
Van 10:30 tot 12:30
Provocatieve muziektherapie: warmte, humor en uitdaging!
Informatie workshopgever: Albert Berman is 33 jaar werkzaam als muziektherapeut bij GGz Centraal volwassenen. Sinds kort is hij teamleider behandelzaken vaktherapie regio Eemland. Tevens is hij oud-voorzitter van de NVvMT.
Informatie workshop: Soms loop je helemaal leeg op de cliënt die alweer geen zin heeft, op de klagende collega die jou maar niet loslaat, of de leidinggevende die het allemaal wel beter weet. Herken je dit? Dan is provocatieve muziektherapie misschien wat voor jou. Je zet alle warmte in die je hebt (ook al is het weinig), zorgt ervoor dat er nog meer misgaat, en daagt de ander uit met jouw absurde oplossingen. In de workshop gaan we actief aan de slag om je muzikale skills uit te breiden waarmee je je zelfs uit onmogelijke situaties kunt redden.
-
Van 10:30 tot 12:30
De rol van communicatie in Muziektherapie: Een Antroposofisch perspectief
Informatie workshopgever: Sverre Vreeman is muziektherapeut bij Antes Parnassia groep. Hij werkt met de volgende doelgroepen op 3 klinische afdelingen en 1 poli behandeling: Neuropsychiatrie, medische psychiatrie en ouderen psychiatrie. Hij heeft muziektherapie gestudeerd aan de Hogeschool Leiden.
Informatie workshop: Binnen de workshop verkennen we zowel de integratie van non-verbale als verbale communicatie binnen de muziektherapie vanuit een antroposofisch kader. Deelnemers leren de basisprincipes van de Antroposofie en hoe deze binnen de therapeutische praktijk kunnen worden toegepast. Er wordt gekeken naar het holistische beeld van de mens vanuit lichaam, geest en ziel. Hierbij dient de workshop vooral als nieuwe impuls/inspiratie voor je eigen werk als muziektherapeut. Door middel van praktijkvoorbeelden, groepsdiscussie en oefeningen krijgen de deelnemers een nieuw perspectief mee.
-
Van 10:30 tot 12:30
Verdiepen in je vak: een workshop over het effect van muziektherapie
Informatie workshopgevers: Koert van Essen (MA, PhD candidate) heeft 20 jaar als muziektherapeut gewerkt met ouderen, volwassenen met persoonlijkheids-problematiek en kinderen met ASS. Hij is vorig jaar gestart met een PhD bij de open universiteit waar hij onderzoek doet naar werkingsmechanismen van muziektherapie bij ouderen met dementie.
Hetty Cornelissen (MA) heeft 20 jaar ervaring als muziektherapeut en werkt bij Opella met mensen met dementie op jonge leeftijd. Ook werkt zij als docent bij de master vaktherapie en als onderzoeker bij het lectoraat Vaktherapie in de Gezondheidszorg bij de HAN. Zij doet onderzoek naar Muziektherapie thuis bij mensen met dementie op jonge leeftijd.Informatie workshop: Zie jij positieve effecten bij jouw cliënten, maar ben je nieuwsgierig waarom de muziektherapie-interventie zo goed werkt? In deze workshop behandelen we de mogelijke actieve elementen en werkingsmechanismen van muziektherapie. We zoomen in op de beroepspraktijk door gezamenlijk video-opnamen van muziektherapiesessies te bekijken en te bespreken. Tot slot behandelen we de interventies die jij inzet bij jouw doelgroep en onderzoeken we welke aspecten daarvan mogelijk bijdragen aan het gewenste effect.
-
Van 10:30 tot 12:30
Muziektechnologie, hoe zet ik dit doelgericht in binnen mijn werk?
Informatie workshopgever:
Marijke Groothuis (MMTh, BA, BEd, NMT-F) is muziektherapeut en docent muziek in het Speciaal Onderwijs cluster 3. Tevens is zij docent bij de BA en MA muziektherapie opleiding van de ArtEZ University of the Arts.
Informatie workshop: Tijdens de workshop muziektechnologie wordt een handreiking gedaan hoe verschillende devices in te zetten in de klinische praktijk. Wat kun je met welke muziektechnologie voor welk(e) doel(en)? En wat moet jij als muziektherapeut weten? Hierbij verkennen we de mogelijkheden van de iPad, een MK3, een loopstation en de Eyeharp. Er kunnen vragen gesteld worden over de eigen klinische praktijk, punten waar je tegenaan loopt en waar muziektechnologie wellicht een uitkomst biedt. Het doel van de workshop is inzicht krijgen in mogelijkheden door zelf te spelen en te ervaren.Neem voor deze workshop je I-pad mee.
Aanbeveling: neem je eigen koptelefoon (bekabeld!) mee.
-
Van 10:30 tot 12:30
Hoe ga je aan de slag met de interventie ‘Zing en Groei’?
Informatie workshopgever: Joanne Lantink is sinds 2012 werkzaam als muziektherapeute bij Sherpa (VGZ) op kinderdagcentrum De Boemerang. Vanaf het begin is zij betrokken bij de ontwikkeling van Zing en Groei. Daarnaast heeft zij zich ontwikkeld in de Sherborne bewegingspedagogiek, waarbij zij liedjes en lichaamsgerichte oefeningen inzet om het lichaamsbesef en contact te vergroten.
Margré van Gestel is muziekpedagoge, Specialist Infant Mental Health en dirigente. Ze is mede-initiatiefneemster en opleider van de muziekeducatie 0-4 jaar. Tevens is Margré voorzitter van de Stichting Ukkepuk-concerten en van de Stichting Koorplein Noord-Brabant. Ze is oud-bestuurslid van de ISME (International Society for Music Education), ECME (Early Childhood Music Education) en Gehrels Muziekeducatie.Informatie workshop: We beginnen met een korte introductie van de muziektherapeutische interventie ‘Zing en Groei’. Daarna gaan we zelf aan de slag met onderdelen van deze interventie. Na deze workshop heb je concrete voorbeelden om zelf de eerste stapjes te zetten met ‘Zing en Groei’ in je eigen praktijk. Kernwoorden: observeren, inspelen op, afstemmen, lied- en spelmateriaal, relatie ouder/verzorger en kind, mentaliseren en woorden geven aan wat je ziet of niet.
-
Van 10:30 tot 12:30
Thematische muzieksculptuur
Informatie workshopgever: Monica Wagner, In mijn jarenlange klinische en ambulante praktijkervaring binnen de forensische psychiatrie heb ik samen met een psychotherapeut een contextuele en systemische muziektherapie ontwikkeld, waarin met muzikale klankopstellingen, sculpturen en muzikale dialogen op zielsniveau gewerkt wordt. In mijn eigen praktijkwerkzaamheden heb ik me in de loop van de afgelopen jaren ook steeds meer gericht op de preventieve zorg en het mobiliseren van het zelfherstellend vermogen, emotieregulatie, angst en stressreductie vanuit een systeemgerichte EFT aanpak. Sinds 2018 ben ik ook werkzaam als 1nP GGZ vaktherapeut muziek voor RVE teams in Nederland.
Informatie workshop: In het werken met thematische muzieksculpturen maakt de deelnemer kennis hoe onbewuste mentale, emotionele, fysieke en cognitieve processen door de kracht van muzikale dialogen en improvisaties thema’s hoorbaar, zichtbaar en daarmee bewust gemaakt kunnen worden. Er ontstaan nieuwe perspectieven, handelingsmogelijkheden en inzichten in de emotionele betekenisgeving van systemische en thematische vraagstukken.
-
Van 14:00 tot 16:00
Emotieregulerende improvisatorische muziektherapie (EIMT): Non-verbaal resoneren doe je zo!
Informatie workshopgever: Sonja Aalbers is postdoctoraal onderzoeker, docent en supervisor bij de BA Vaktherapie aan NHL Stenden Hogeschool. Zij is gastdocent bij de Master Vaktherapie aan de HAN, supervisor, geeft workshops en is spreker in binnen- en buitenland. Ook is zij voorzitter van de NVvMT. Zij promoveerde aan de Open Universiteit in 2021. Haar onderzoek richt zich op muziektherapie en depressie, en de ontwikkeling van het muziektherapieprogramma Emotieregulerende improvisatorische muziektherapie (EIMT). Zij heeft meer dan 25 jaar ervaring als gecertificeerd muziektherapeut in verschillende GGZ-instellingen.
Informatie workshop: In deze workshop maak je kennis met Emotieregulerende Improvisatorische Muziektherapie (EIMT). Het programma is bedoeld om symptomen van een depressie aan te pakken via non-verbale, muzikale improvisatie en reflectie. Het EIMT programma werd onderzocht bij jongvolwassenen en liet positieve resultaten zien. Door samen muziek te maken en non-verbaal te reflecteren, ervoeren zij afstemming en een gevoel van gehoord worden. Tijdens de workshop doen we een aantal praktische werkvormen met de muziektherapeutische synchronisatietechniek en oefenen we non-verbale reflectie.
-
Van 14:00 tot 16:00
Provocatieve muziektherapie: warmte, humor en uitdaging!
Informatie workshopgever: Albert Berman is 33 jaar werkzaam als muziektherapeut bij GGz Centraal volwassenen. Sinds kort is hij teamleider behandelzaken vaktherapie regio Eemland. Tevens is hij oud-voorzitter van de NVvMT.
Informatie workshop: Soms loop je helemaal leeg op de cliënt die alweer geen zin heeft, op de klagende collega die jou maar niet loslaat, of de leidinggevende die het allemaal wel beter weet. Herken je dit? Dan is provocatieve muziektherapie misschien wat voor jou. Je zet alle warmte in die je hebt (ook al is het weinig), zorgt ervoor dat er nog meer misgaat, en daagt de ander uit met jouw absurde oplossingen. In de workshop gaan we actief aan de slag om je muzikale skills uit te breiden waarmee je je zelfs uit onmogelijke situaties kunt redden.
-
Van 14:00 tot 16:00
De rol van communicatie in Muziektherapie: Een Antroposofisch perspectief
Informatie workshopgever: Sverre Vreeman is muziektherapeut bij Antes Parnassia groep. Hij werkt met de volgende doelgroepen op 3 klinische afdelingen en 1 poli behandeling: Neuropsychiatrie, medische psychiatrie en ouderen psychiatrie. Hij heeft muziektherapie gestudeerd aan de Hogeschool Leiden.
Informatie workshop: Binnen de workshop verkennen we zowel de integratie van non-verbale als verbale communicatie binnen de muziektherapie vanuit een antroposofisch kader. Deelnemers leren de basisprincipes van de Antroposofie en hoe deze binnen de therapeutische praktijk kunnen worden toegepast. Er wordt gekeken naar het holistische beeld van de mens vanuit lichaam, geest en ziel. Hierbij dient de workshop vooral als nieuwe impuls/inspiratie voor je eigen werk als muziektherapeut. Door middel van praktijkvoorbeelden, groepsdiscussie en oefeningen krijgen de deelnemers een nieuw perspectief mee.
-
Van 14:00 tot 16:00
Verdiepen in je vak: een workshop over het effect van muziektherapie
Informatie workshopgevers: Koert van Essen (MA, PhD candidate) heeft 20 jaar als muziektherapeut gewerkt met ouderen, volwassenen met persoonlijkheids-problematiek en kinderen met ASS. Hij is vorig jaar gestart met een PhD bij de open universiteit waar hij onderzoek doet naar werkingsmechanismen van muziektherapie bij ouderen met dementie.
Hetty Cornelissen (MA) heeft 20 jaar ervaring als muziektherapeut en werkt bij Opella met mensen met dementie op jonge leeftijd. Ook werkt zij als docent bij de master vaktherapie en als onderzoeker bij het lectoraat Vaktherapie in de Gezondheidszorg bij de HAN. Zij doet onderzoek naar Muziektherapie thuis bij mensen met dementie op jonge leeftijd.Informatie workshop: Zie jij positieve effecten bij jouw cliënten, maar ben je nieuwsgierig waarom de muziektherapie-interventie zo goed werkt? In deze workshop behandelen we de mogelijke actieve elementen en werkingsmechanismen van muziektherapie. We zoomen in op de beroepspraktijk door gezamenlijk video-opnamen van muziektherapiesessies te bekijken en te bespreken. Tot slot behandelen we de interventies die jij inzet bij jouw doelgroep en onderzoeken we welke aspecten daarvan mogelijk bijdragen aan het gewenste effect.
-
Van 14:00 tot 16:00
Muziektechnologie, hoe zet ik dit doelgericht in binnen mijn werk?
Informatie workshopgever:
Marijke Groothuis (MMTh, BA, BEd, NMT-F) is muziektherapeut en docent muziek in het Speciaal Onderwijs cluster 3. Tevens is zij docent bij de BA en MA muziektherapie opleiding van de ArtEZ University of the Arts.
Informatie workshop: Tijdens de workshop muziektechnologie wordt een handreiking gedaan hoe verschillende devices in te zetten in de klinische praktijk. Wat kun je met welke muziektechnologie voor welk(e) doel(en)? En wat moet jij als muziektherapeut weten? Hierbij verkennen we de mogelijkheden van de iPad, een MK3, een loopstation en de Eyeharp. Er kunnen vragen gesteld worden over de eigen klinische praktijk, punten waar je tegenaan loopt en waar muziektechnologie wellicht een uitkomst biedt. Het doel van de workshop is inzicht krijgen in mogelijkheden door zelf te spelen en te ervaren.Neem voor deze workshop je I-pad mee.
Aanbeveling: neem je eigen koptelefoon (bekabeld!) mee.
-
Van 14:00 tot 16:00
Hoe ga je aan de slag met de interventie ‘Zing en Groei’?
Informatie workshopgever: Joanne Lantink is sinds 2012 werkzaam als muziektherapeute bij Sherpa (VGZ) op kinderdagcentrum De Boemerang. Vanaf het begin is zij betrokken bij de ontwikkeling van Zing en Groei. Daarnaast heeft zij zich ontwikkeld in de Sherborne bewegingspedagogiek, waarbij zij liedjes en lichaamsgerichte oefeningen inzet om het lichaamsbesef en contact te vergroten.
Margré van Gestel is muziekpedagoge, Specialist Infant Mental Health en dirigente. Ze is mede-initiatiefneemster en opleider van de muziekeducatie 0-4 jaar. Tevens is Margré voorzitter van de Stichting Ukkepuk-concerten en van de Stichting Koorplein Noord-Brabant. Ze is oud-bestuurslid van de ISME (International Society for Music Education), ECME (Early Childhood Music Education) en Gehrels Muziekeducatie.Informatie workshop: We beginnen met een korte introductie van de muziektherapeutische interventie ‘Zing en Groei’. Daarna gaan we zelf aan de slag met onderdelen van deze interventie. Na deze workshop heb je concrete voorbeelden om zelf de eerste stapjes te zetten met ‘Zing en Groei’ in je eigen praktijk. Kernwoorden: observeren, inspelen op, afstemmen, lied- en spelmateriaal, relatie ouder/verzorger en kind, mentaliseren en woorden geven aan wat je ziet of niet.
-
Van 14:00 tot 16:00
Thematische muzieksculptuur
Informatie workshopgever: Monica Wagner, In mijn jarenlange klinische en ambulante praktijkervaring binnen de forensische psychiatrie heb ik samen met een psychotherapeut een contextuele en systemische muziektherapie ontwikkeld, waarin met muzikale klankopstellingen, sculpturen en muzikale dialogen op zielsniveau gewerkt wordt. In mijn eigen praktijkwerkzaamheden heb ik me in de loop van de afgelopen jaren ook steeds meer gericht op de preventieve zorg en het mobiliseren van het zelfherstellend vermogen, emotieregulatie, angst en stressreductie vanuit een systeemgerichte EFT aanpak. Sinds 2018 ben ik ook werkzaam als 1nP GGZ vaktherapeut muziek voor RVE teams in Nederland.
Informatie workshop: In het werken met thematische muzieksculpturen maakt de deelnemer kennis hoe onbewuste mentale, emotionele, fysieke en cognitieve processen door de kracht van muzikale dialogen en improvisaties thema’s hoorbaar, zichtbaar en daarmee bewust gemaakt kunnen worden. Er ontstaan nieuwe perspectieven, handelingsmogelijkheden en inzichten in de emotionele betekenisgeving van systemische en thematische vraagstukken.