Programma van Studiemiddag PMT in de revalidatie

Studiemiddag PMT in de revalidatie

Programma van Studiemiddag PMT in de revalidatie

Op vrijdag 24 mei:
14:30 - 15:30 Workshop 1a: Een inkijkje in een module binnen de hartrevalidatie waarin Psychologie en PMT samenwerkt
  Workshop 1b: Groepsdynamische processen tijdens een PMT behandeling
  Workshop 1c: Gedragsverandering bij chronische/aanhoudende tijd
15:45 - 16:45 Workshop 2a: De plaats van PMT in het longrevalidatieprogramma van het Radboudumc Nijmegen
  Workshop 2b: ACT4kids en PMT
  workshop 2c: Het cognitie advies team (CAT)
  1. Van 14:30 tot 15:30

    Workshop 1a: Een inkijkje in een module binnen de hartrevalidatie waarin Psychologie en PMT samenwerkt

    Gegeven door: Thekla de Jong & Inge Schipper à UMC Groningen

    In deze workshop wordt een kijkje in de keuken gegeven binnen de hartrevalidatie. Er wordt gewerkt volgens een specifieke module; voor wie is deze bedoelt en hoe ziet deze eruit? Daarnaast wordt ingezoomd op de rol van de PMT-er en de samenwerking met de psychologie.

  2. Van 14:30 tot 15:30

    Workshop 1b: Groepsdynamische processen tijdens een PMT behandeling

    Gegeven door: Savanna Blankesteijn & Charlotte Cecillon à Hersenz

    Aan de hand van verschillende interactieve en ervaringsgerichte oefeningen komen de groepsdynamische processen naar voren die zich afspelen in een behandeltraject, van kennismaking naar afscheid nemen. Deze processen worden gekoppeld aan verschillende behandelthema’s en theoretische kaders, zoals het duale procesmodel, het stretch en stressmodel, de Window of tolerance en de positieve psychologie.

  3. Van 14:30 tot 15:30

    Workshop 1c: Gedragsverandering bij chronische/aanhoudende tijd

    Gegeven door: Roel van Maasakkers & Hilde van Wageningen à Sint Maartenskliniek

    In deze workshop komen verschillende thema’s naar voren rondom gedragsverandering bij chronische / aanhoudende pijn, waarbij de patiënt uiteindelijk beter leert functioneren ondanks de pijn. Dit gaat in de kern over het functioneren (in de breedste zin van het woord) binnen de belastbaarheidsgrenzen en vandaar uit, waar mogelijk, de belastbaarheid ook weer op te bouwen. Deze gedragsverandering gaat uit van het bio- psycho-, sociale gevolgenmodel, waarbij verschillende behandelthema’s naar voren komen, zoals acceptatie van de chronische/aanhoudende klachten en leren omgaan met, en onderzoeken van, de mentale gevolgen en (belastbaarheids)grenzen. Ook de invloed van de ACT benadering komt tijdens de workshop naar voren.

  4. Van 15:45 tot 16:45

    Workshop 2a: De plaats van PMT in het longrevalidatieprogramma van het Radboudumc Nijmegen

    Gegeven door: Maartje Glaap, Radboud UMC

    Een kijkje in de keuken van de longrevalidatie. Er wordt onder andere een beeld gegeven van hoe de longrevalidatie eruit ziet en wat de rol van de PMT-er binnen dit programma is.

  5. Van 15:45 tot 16:45

    Workshop 2b: ACT4kids en PMT

    Gegeven door: Anniek van Vilsteren - Bessembinders & Mirthe Obdeijn à Vogellanden

    Een kennismaking met ACT4kids (nieuwe naam is ACT4life); met dit model werk je aan verschillende vaardigheden zoals het ontdekken waarom je doet wat je doet, het herkennen van dat wat belangrijk is in je leven en hoe je daarnaar kunt handelen: door het innemen van een ander perspectief, het omgaan met hindernissen of tegenslagen, het verdragen van moeilijke gevoelens en gedachten in moeilijke situaties, maar bovenal: zelf-compassie. Je mag er zijn. Wat je ook denkt, voelt of doet, je bent al helemaal goed.

  6. Van 15:45 tot 16:45

    workshop 2c: Het cognitie advies team (CAT)

    Gegeven door: Nicole Doest & Stef Heijenk, De Hoogstraat

    Binnen de neurorevalidatie van De Hoogstraat is een specifiek team geformeerd wat zich bezig houdt met de behandeling van mensen met licht traumatisch hersenletsel; Het Cognitie Advies Team (CAT). De workshop neemt je mee in het ontstaan van het CAT, het protocol dat centraal staat in deze behandeling en de rol van de PMT binnen dit protocol.

Aanmelden

Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.

Sluiten