Over 3-DAAGSE (hybride) CURSUS: De betekenis van kindertekeningen en kinderspel

3-DAAGSE (hybride) CURSUS: De betekenis van kindertekeningen en kinderspel

Praktijk voor Creatieve Therapie Op Zolder

Molvense Erven 182, 5672 HR Nuenen – theresa.foks@gmail.com

Activiteit:  3-DAAGSE (hybride) CURSUS: De betekenis van kindertekeningen en kinderspel 

Begindatum: 

1. zaterdag  18 januari 2025 online van 09.30 - 16.30

2. zaterdag 25 januari 2025 (online van 09.30 - 16.30)

3. zaterdag 8 september 2024 (in praktijk in Nuenen - 11.00 tot 17.00 uur)

SKJ accreditatie 21,25 punten (formeel leren) SKJ 1215739

Register  vaktherapie, 27 punten

NFG registerleden 3 dagen; 12 punten

Aantal dagdelen: 6  (van 09.30 – 12.00 en van 13.00 tot 15.30)

Kosten: €  395,--

Aanmelden: email: theresa.foks@gmail.com

O.v.v. Naam, adres, beroep en data cursus.

Link naar activiteit Website: https://kindertherapie-foks.com/cursus-tekeningen-en-spel

INHOUD PROGRAMMA

les 1 zaterdag 18 januari 2025   : Verdieping van de theorie zoals beschreven in  mijn boek "Kinderen geven tekens" (Uitg. Eburon)  en Ga maar spelen (2022 Uitg. Eburon)

les 2 zaterdag 25 januari 2025   : Leeftijdsfasen in spel en tekeningen

les 3 zaterdag 8 februari 2025   : Symbolische betekenis van spel en tekeningen

Een huiswerkopdracht voor een werkstuk over symboolonderzoek, observatie oefeningen in tekeningen en spelanalyse zijn vaste onderdelen van de cursus.

De praktijkles is van 11.00 tot 17.00 uur in Nuenen.

De online lessen zijn van 09.30 tot 12.00 en van 13.00 tot 16. 30 uur

(ZOOM) .Tevens krijgen cursisten vóór iedere les een individuele link voor een door mij ingesproken theorieles in powerpoint, opgenomen op video van ong. 45 minuten waarin opdrachten en vragen staan die daarna in de les worden behandeld.

Indien gewenst krijgen de cursisten de mogelijkheid om voor aanvang van de lessen online individueel kennis te maken met mij en tevens de Zoom verbinding te testen.


De online lessen worden gegeven vanuit mijn praktijkruimte .

De cursisten krijgen een certificaat van deelname.

Van de online deelnemers wordt tijdens de les groepsfoto gemaakt als bewijs van aanwezigheid.

Doelgroep: minimaal HBO- niveau opgeleide hulpverleners die werken met kinderen, zoals gz-psychologen, orthopedagogen, speltherapeuten, kindertherapeuten, speciale leerkrachten, gevorderde studenten vaktherapie, gezinswerkers, jeugd en kindertherapeuten, gezinscoach.

Aantal deelnemers:  maximaal 8.   

Speciale aandacht

Doordat in de laatste jaren het spelen van kinderen meer verschillende uitingsvormen heeft gekregen in het gebruik van digitale middelen, zoals tekentablets, spelcomputer en smartphones, wordt in deze cursus hieraan aandacht gegeven.

Mede door mijn internationale contacten, speciale workshops en lezingen over dit onderwerp in binnen- en buitenland, waarin voorbeelden van zowel de creativiteit alsook problemen die kunnen ontstaan bij gamen en videospel worden in de cursus voorbeelden gegeven die steunen op de nieuwste inzichten op dit gebied.

De cursisten krijgen hiervoor ook diverse links naar de onderzoeksresultaten over dit onderwerp van gerenommeerde universiteiten zoals Oxford (U.K), Stanford (USA) en de Radboud Universiteit.

Leerdoelen:

1. Leren kijken naar kindertekeningen en kinderspel en de betekenis begrijpen in de context van de psychologische ontwikkeling en de persoonlijke omstandigheden van het kind. 

2. Het leren herkennen van specifieke signalen en begrijpen van symbolische betekenissen in kindertekeningen en spel.

3. Het leren herkennen van signalen die kunnen wijzen op een trauma of een mogelijke ontwikkelingsachterstand.

4. De problemen en mogelijkheden van digitaal, online spelen en tekenen en het gebruik van internet voor videogames en spelcomputer. Herkennen van signalen van onderliggende problematiek bij verslaving of obsessie bij gamen en gebruik van internet.


Na afloop hebben de deelnemers meer zicht op de psychologische en emotionele betekenis van kindertekeningen en kinderspel van 2 tot 14 jaar.

Tijdens de lesdagen wordt de theorie in overeenstemming gebracht met praktijkervaringen. Observeren, analyseren, interpreteren en communiceren met kinderen en met de ouders.

Het is mogelijk om voorbeelden en casusmateriaal te bespreken.

Tijdens de cursus wordt een huiswerk-opdracht gegeven waarbij een onderzoek naar de symbolische betekenis van een speciaal onderwerp wordt uitgewerkt.

Verplichte literatuur:

  1. "Kinderen geven tekens . De betekenis van kindertekeningen en kinderspel vanuit het perspectief van de analytische psychologie." 

Theresa Foks-Appelman.  Uitgeverij Eburon Delft (vanaf 4e e druk )

  1. Ga maar spelen” De therapeutische betekenis van spel (2022 , Uitg. Eburon.)hoofdstuk 9.

 

Aanbevolen: Tijdens de cursus worden diverse boeken besproken en aanbevolen over studie van symboliek alsmede speciale problematiek bij kinderen die herkend kunnen worden in spel en tekeningen. 

De cursus is een verdieping van de theorie en praktijk vanuit de analytische psychologie zoals beschreven in het  het boek  "Kinderen geven tekens “ en “:Ga maar spelen” (Foks-Appelman)

De huiswerkopdracht wordt gegeven tijdens 2e les, digitaal inleveren in of vóór de 3e les. De huiswerkopdracht geldt als toets en is verplicht om op tijd in te leveren

Theresa Foks-Appelman

Sluiten