Webinar: Traumasensitief werken: hoe bied ik veiligheid?
Hoe kennis over het brein (neurobiologie) onmisbaar is in het werken met kinderen, jongeren en ouders (deel 2).
Deze sessie is deel 2 van een tweeluik. Meld je hier aan voor deel 1 of kijk de opname ter voorbereiding terug vanaf 7 november.
In deel 1 hebben Nikki en Jeanie van de Trauma Informed Academy je meegenomen in de basisprincipes van de neurobiologie, de processen in het brein die gedrag aansturen en Trauma Informed werken. Zij benadrukten hierin de rol die jij als professional speelt in het bieden van een veilige ruimte voor het kind, de jongere, leerling of ouder. Maar hoe doe je dat eigenlijk? En waarom is bewustzijn van wat gebeurt in jouw brein en lijf zo belangrijk?
Let op: In deze sessie gaan we werken in tweetallen. Dit doen we in break-out rooms. Om iedereen die graag mee wil doen aan de oefening deze gelegenheid te bieden, wordt iedereen die hier niet aan mee wil doen voorafgaand aan het starten van de oefening gevraagd om de bijeenkomst te verlaten.
Onderwerpen oefenbijeenkomst (deel 2):
👉 Het herkennen van de processen in jouw brein, bewust worden van hoe je handelt in relatie tot je leerling, cliënt of patiënt en begrijpen waarom je zo handelt.
👉 Oefenen met de Dyad methode in tweetallen in break-out rooms. Het is een oefening waarbij je leert volledig bij jezelf te blijven in relatie tot een ander. Dit doen we aan de hand van een tool waarbij je leert ‘in je lijf te zakken’. De oefening is gebaseerd op wetenschap en is essentieel voor iedereen die werkt met mensen.
👉 Begrip van interne processen die gedrag aansturen, dit herkennen bij de ander en dichtbij jezelf te blijven in dit werk. Zorgen een veilig(er) gevoel vanbinnen bij het kind, de jongere of ouder waarmee je werkt?
Deze online oefenbijeenkomst is voor iedereen uit de zorg, hulpverlening en het onderwijs. Er worden voorbeelden gebruikt die aansluiten bij professionals die werken met kinderen, jongeren en ouders.
Klik hier om je aan te melden.
Deze twee sessies worden aangeboden vanuit de Trauma Informed Academy, dé academie voor Trauma Informed (TI) werken met trainingen in het Nederlands en Engels.
Over de sprekers
Nikki Nooteboom – Hoofdtrainer & oprichter Trauma Informed Academy
Nikki werkt als Trauma Informed therapeut in haar eigen praktijk met cliënten over de hele wereld, vanuit het gedachtegoed dat een traject altijd maatwerk is. Na een jarenlange zoektocht naar de juiste hulp, therapie of tool, leerde ze over de logica van neurobiologie: de Trauma Informed wetenschap. Ze heeft jaren in de VS gestudeerd bij de grootste trauma-experts ter wereld, afscheid genomen van haar carrière als professioneel fotograaf en is zich volledig gaan richten op haar werk als trauma therapeut, met inmiddels een succesvolle praktijk.
Jeanie Overduin – Trainer Trauma Informed Academy
Jeanie Overduin heeft een achtergrond in het jongeren & jeugdwerk. Haar expertise in het jongerenwerk ligt bij het creëren van een veilige setting waar jongeren met en van elkaar leren over de diepere onderwerpen in het leven. Zij werkte samen met jongerenorganisaties, middelbaar en voortgezet onderwijs.
Na een lang ziekteproces van Long Covid is zij zich volledig gaan richten op het Trauma Informed werken. Jeanie gelooft dat de meeste chronische ziektes in onze huidige maatschappij geworteld zijn in trauma en stress, en werkt vanuit de visie dat Trauma Informed werken essentieel is in het duurzaam oplossen van onze huidige gezondheidscrisis.
Zij studeert rechtstreeks bij de Amerikaanse organisaties die koploper & grondlegger zijn van verschillende onderdelen van Trauma Informed werken en leert elke dag met veel plezier bij van Nikki.